Schválně, kdy na vás naposledy „něco lezlo“? Myslím tím samozřejmě nějaký bacil, vir či bakterii, které se pokoušely pocuchat vaši imunitu a poslat vás na pár dní do peřin. Že to bylo celkem nedávno? Nebo zrovna teď? Není divu – je podzim, ten virózám prostě přeje. Přitom by vzhledem k dostupnosti čerstvého podzimního ovoce naše tělo mělo být zásobeno vitamínem C! Ten ale nestačí. Vrtkavé počasí způsobuje, že častěji neodhadneme, jak se obléci a buď se přehříváme, potíme a následně někde „ofoukneme“, nebo celý den mrzneme. Imunitní systém je těmito velkými výkyvy vyčerpáván a jeho výkonnost musí být skutečně skvělá, aby je ustál a odolal všem kýchancům, které schytáme v obchodech, hromadné dopravě, v práci či ve škole.

eating-a-bread-with-peanutbutt-1508285Obranyschopnost můžeme cíleně zvyšovat tím, co jíme. Ovoce a zelenina jako zdroj vitamínů napadnou asi každého, ovšem kromě vitamínů existuje mnoho dalších, velmi důležitých látek. Převážná část imunitního systému se nachází v břiše kolem střevních kliček a jeho kondice je silně ovlivňována stavem střevní mikroflóry, tedy osídlením bakteriemi. Ty mohou být totiž nejen nebezpečné a nežádoucí, ale také žijící s námi v symbióze, prospěšné. Důležité je, jaká je rovnováha právě mezi těmi bakteriemi nepřátelskými a přátelskými. Pokud je imunitní systém v pořádku, nemusí se vysilovat nelehkým bojem s nepřátelskými bakteriemi a tělo není oslabováno jejich jedovatými produkty. Tuto správnou rovnováhu můžeme pomoci nastolit zejména dvěma způsoby. Můžeme se zaměřit na:

a) probiotika – přímo samotné prospěšné bakterie, které osidlují střevo. Nacházejí se na povrchu zeleniny a ovoce, v zakysaných mléčných výrobcích (laktobacily a bifidobakterie), ale třeba i v mateřském mléce (z čehož vychází doporučení pro maminky – kojte!).

b) prebiotika – vláknina. Ta je obsažena hojně ve slupkách obilovin, olejnin, v zelenině, ovoci, luštěninách. Vláknina prochází střevem nestrávena a slouží pak jako živná půda pro prospěšné bakterie. Tím pomáhá udržovat rovnováhu ve střevě.

Celozrnná bageta se záparou a ovsenými vločkami je vyrobená z celozrnné pšeničné a celozrnné žitné mouky.  S extra bohatým posypem vloček, lnu a sezamu. Díky zápaře (směsi máčených semínek a cereálií) získává pečivo jedinečnou chuť a vydrží déle měkké a vláčné. Zápara navíc dodává do pečiva vlákninu. Výborná i na výrobu netradičních chuťovek.

Celozrnná bageta se záparou a ovsenými vločkami je vyrobená z celozrnné pšeničné a celozrnné žitné mouky. S extra bohatým posypem vloček, lnu a sezamu. Díky zápaře (směsi máčených semínek a cereálií) získává pečivo jedinečnou chuť a vydrží déle měkké a vláčné. Zápara navíc dodává do pečiva vlákninu. Výborná i na výrobu netradičních chuťovek.23

Zdravá střevní mikroflóra je pro imunitu zcela zásadní. Při výběru pečiva sáhněte po jeho celozrnné variantě. Toto pečivo nejen že obsahuje nejméně 80 % celozrnné mouky s vysokým obsahem vlákniny z obilných zrn, ale také z něj získáte mnoho dalších cenných látek obsažených v celém obilném zrnu. Velmi užitečné jsou rovněž různé druhy vícezrnného pečiva s obsahem semen dýně, slunečnice, sezamu, lnu nebo sójových bobů. Ty jsou zdrojem nejen vlákniny, ale například i vitamínu E, selenu, zinku – dalších silných bojovníků s infekcemi.

Trpíte-li již delší dobu nějakým střevním diskomfortem, pociťujete plnost a máte horší trávení, je to další důvod věnovat vláknině větší pozornost. Upraví totiž i tyto problémy. Sladké pečivo nebo pečivo z bílé mouky konzumujte v umírněném množství, ale zcela zakázáno není.

Pokud k celozrnnému pečivu sníte kvalitní bílý jogurt s probiotickými bakteriemi a kus čerstvého ovoce nebo zeleniny, zajistíte tak přísun probiotik, prebiotik i vitamínů. Pokud se taková svačina stane pravidlem, zvýšíte svoji obranyschopnost nejen vůči nachlazení a chřipce, ale i vůči mnohem vážnějším nemocem včetně rakoviny.

BlankaProchazkova_1Bc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>