Pokud ženě na mateřské „dovolené“ někdo (zejména, je-li to muž) řekne, že právě prožívá nejkrásnější období svého života, nemusí se vždy potkat s úplným pochopením. Těhotenství, porod, kojení a mateřství obecně je pro většinu žen pravděpodobně nejtěžším obdobím v životě.  Shodují se na tom nejen ženy samotné, ale – abychom je nevinili ze sebelítosti, potvrzují to i lékaři a psychologové.diet-403588

Jedna z prvních změn, kterou většina žen řeší, je změna jídelníčku. Samozřejmě k lepšímu. Tak nějak přirozeně každý (každá) ví, že pokud má její tělo hostit nový život, který má pro svůj vývoj velké nároky, je třeba přijímat dostatek kvalitní stravy. V prvním trimestru se energetický výdej nijak dramaticky nezvyšuje, ale z celého období těhotenství je v tuto chvíli nejdůležitější správná skladba a pestrost jídelníčku. V dalších obdobích roste spotřeba energie zhruba o 30 % oproti normálu. Vyšší je potřeba bílkovin, nutných přímo pro stavbu tkání plodu, ale i sacharidů – zdroje energie. Lehce stoupá i potřeba některých tuků.

salad-374173Těhotné ženy se setkávají také s mnohými komplikacemi. Mezi nejobvyklejší patří nevolnosti, při kterých většinou pomáhá jíst často velmi malé porce jídla. Důležité je vyhýbat se tučným a těžko stravitelným pokrmům. Při sobě je dobré mít stále kousek pečiva nebo sušenku pro zahnání hladu, protože nevolnosti jsou horší s prázdným žaludkem. Další komplikací ovlivnitelnou výživou je samozřejmě těhotenská cukrovka, ke které ovšem nemohu podat žádné obecné doporučení, protože dietní postup je vždy naprosto individuální a dle závažnosti situace se volí „přísnost“ diety. Vždy jde ale o dietu s jistým omezením sacharidů v jejich kvantitě a zcela jistě se zaměřením na sacharidy s nízkým glykemickým indexem. Ty totiž nekladou tak velké nároky na produkci inzulínu.fruit-bowl-1600003

Další kapitolou ve výživě těhotné ženy je optimální nárůst hmotnosti. Ten se může pohybovat od 8 do 15 kg, záleží na tělesné konstituci a původní hmotnosti ženy před otěhotněním. Většina žen se obává nadměrného nárůstu hmotnosti, snaží se proto hlídat svůj energetický příjem. Zde je třeba upozornit, že redukční diety jsou v těhotenství většinou zcela nevhodné. Přípustné jsou pouze u velmi obézních žen, u kterých by obezita mohla být nebezpečná pro matku, plod a porod. Redukovat hmotnost lze v tomto případě v prvním trimestru, a to vždy pod dozorem nutričního terapeuta.

Celozrnné pečivo

Naopak na místě je spíše primární prevence obezity vzniklé v těhotenství, a to právě ozdravením jídelníčku. Ještě více než jindy je nutné hlídat správný přísun sacharidů v podobě ovoce, zeleniny, luštěnin a celozrnných obilovin. Vláknina v nich obsažená zvyšuje pocit sytosti a také zlepšuje kvalitu trávení, čímž zamezuje další časté těhotenské komplikaci – zácpě. Celozrnné pečivo lze v těhotenství zcela bezpečně vyměnit za bílé.

Křupavá světlá bagetka ideální jako přílohové pečivo nebo na výrobu sendvičů.

Při denní konzumaci přibližně 100 g pečiva tak zvýšíte přísun vlákniny až o 7 g. Vícezrnné pečivo a bílé pečivo však zcela zakázáno není. V energeticky bohatém jídelníčku těhotné ženy na něj zbývá prostoru stále ještě dost. Trochu opatrnosti bych doporučovala při konzumaci čerstvého kynutého pečiva, které může způsobovat nadýmání a pálení žáhy. speaker-649039To je při nedostatku místa v břišní dutině zvláště nepříjemné, až bolestivé. Podobné obtíže může způsobit i velké množství sladkého pečiva – různých koláčů, řezů atd. Pokud si ho ale těhotná žena přece jen chce dopřát a její hmotnost nestoupá nahoru příliš strmě, je nejlepší jíst jakékoliv sladkosti na závěr hlavního jídla. Nikoli samotné, například místo svačiny.

Dokrupava.cz_Blanka ProchazkovaBc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>