plums-472950I když vám otcové a dědové budou tvrdit, že nejlepší švestka je destilovaná, nevěřte jim. Fialová peckovice, tak typická pro naši oblast, je nabitá chutí a prospěšnými látkami. Slívy, karlátka nebo trnky – všechna tato jména označují plod stromu slivoň švestka neboli švestky domácí. Mají vysoký obsah vlákniny – od nepaměti se používají jako účinný prostředek proti zácpě. Optimalizují látkovou proměnu a pomáhají při hubnutí, protože na sebe dokáží ve střevech navázat nadbytečné tuky z potravy. Pomáhají při dně, revmatismu a jaterních onemocněních. Obsahují celý komplex vitamínů B, měď a zinek. Zrají ve správnou dobu, pokud tedy máte děti, které jste po prázdninách vypravili do školky a školy – týdenní kúra 200 g švestek denně zahání nervozitu, neklid a sklon k depresím – rodiče jistě vědí, o čem mluvím.

Chutnají za syrova, dobře se mrazí a zavařují do kompotu. Kynutý koláč s mákem a švestkami ohlašuje v mé kuchyni začátek babího léta, za švestkové knedlíky se strouhaným perníkem dostávám od synů kytice. Švestková povidla jsou kapitola sama o sobě – dobře udělaná vydrží věčnost a v klasické české kuchyni jsou nenahraditelná.

plum-1430345Podobné účinky mají i všechny „švestkové sestřenice“. Špendlíky, blumy, ryngle nebo mirabelky patří do početné rodiny slivoní a díky obsahu vlákniny fungují jako koště – zlepšují peristaltiku střev a čistí organismus. Chytají volné radikály, pomáhají snižovat krevní tlak. Dají se použít do bublanin a koláčů, skvělé jsou v různých nákypech. Nejchutnější a nejzdravější jsou ale jako malá svačinka za syrova.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>