Zorientovat se v nepřeberném množství druhů pečiva v nabídce obchodů nebývá jednoduché. Pokud se zajímáte o zdravou výživu, pravděpodobně vyhledáváte v sortimentu jiné než světlé pečivo, které je vyrobeno z bílé pšeničné mouky. Na výběr pak máte nejčastěji z celozrnného, grahamového nebo vícezrnného pečiva, případně dalších typů. Ale není zrno jako zrno, i mezi těmito druhy pečiva jsou velmi podstatné rozdíly.

Celozrnné pečivoCelozrnné pečivo

Musí být vyrobeno minimálně z 80 % z celozrnné mouky – pšeničné či žitné – na druhu nezáleží. Celozrnná mouka obsahuje vysoké množství vlákniny z obalů obilných zrn a toto pečivo může obsahovat i kolem 8–9 g vlákniny ve 100 g, což je asi třetina doporučené denní dávky vlákniny. Celozrnné pečivo může být dále obohaceno i o další složky, jako jsou jiné druhy obilovin, luštěnin a semínek olejnin. U celozrnného pečiva tedy můžete vybírat z široké nabídky různých výrobků. Toto pečivo je vhodné ke konzumaci po celý den, zejména pak u jídel, která neobsahují další větší zdroj vlákniny. Právě pro svůj vysoký obsah vlákniny však není celozrnné pečivo vhodné pro batolata. Dětský trávicí trakt umí tuto látku dobře zpracovat až kolem 6. roku života, proto celozrnné pečivo opatrně zařazujte do jídelníčku až předškolákům a jeho množství postupně zvyšujte.

Grahamové pečivo

Je vyrobeno ze směsi bílé pšeničné mouky a celozrnné mouky s vyšším obsahem otrub (obilných slupek). Obsahuje tedy také vyšší podíl vlákniny, zejména té nerozpustné z otrub. Grahamové pečivo bývá k dostání jak ve slaném, tak ve sladkém provedení. Hodí se proto ke snídani i svačině a v rozumném množství i k večeři.

Vícezrnné pečivo 

Obsahuje kromě běžné žitné nebo pšeničné mouky i minimálně 5% podíl dalších složek. Může být obohaceno olejninami (semínka lnu, slunečnice, sezamu, aj.), luštěninami (např. sójové boby) nebo jinými mlýnskými výrobky (obilná lámanka, trhanka, celá zrna různých druhů obilí, popř. i jiné druhy mouky, než je pšeničná a žitná). Obsah vlákniny v něm nebývá tak vysoký jako u celozrnného pečiva a vůbec nemusí obsahovat celozrnnou mouku. Díky obsahu dalších rozmanitých složek je toto pečivo chuťově bohatší a jeho výhodou je rovněž vyšší zastoupení různých minerálních látek, vitaminů a stopových prvků, které se v bílé pšeničné mouce nacházejí minimálně. Vícezrnné pečivo je ideálním doplňkem například zeleninových salátů, které obsahují vysoké množství vlákniny. Naopak v kombinaci s celozrnným pečivem by objem vlákniny získaný ze salátu mohl způsobit trávicí obtíže.

BlankaProchazkova_1

 

 

 

Bc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě 🙂

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>