zverina1Podzim přeje hodování. V září začíná vinobraním, v říjnu pokračuje Havelským posvícením, následuje listopadové Beaujolais… U nás patří mezi nejvýznamnější svátky spojené s hodováním svátek svatého Martina, kdy se otevírají první mladá vína a pečou se lahodné pochoutky. Nejznámější je svatomartinská husa. Podzim je také časem honů, restaurace se předbíhají v nabídce dančích, kančích nebo bažantích specialit. Velmi dobrým společníkem všech zmíněných masných pochoutek bývají různé druhy knedlíků. Nejčastěji si pochutnáváme na bramborových, vídeňských, karlovarských, žemlových či kynutých houskových. Už zde se velmi silně dostává ke slovu pečivo. Nebuďme proto lhostejní k jeho správnému výběru. Pokuste se svou oblíbenou recepturu na knedlíky ozvláštnit a také trochu ozdravit výměnou alespoň části bílých housek za celozrnnou bagetu. Nebo zkuste použít jenom multicereální kaiserku. Do těsta nasekejte ještě bylinky a výsledek bude překvapivý především co do vzhledu – strakaté knedlíky vypadají jednoduše krásně.

Co se týká výživových hodnot, nebudu vám zde namlouvat, že z knedlíku takto uděláme nutriční pecku a hvězdu zdravého jídelníčku. Na druhou stranu, každá změna k lepšímu se počítá. I malé rozdíly v příjmu vlákniny, vitamínů, antioxidantů či minerálů, které změnou receptur nastanou, mohou v součtu celého dne učinit poměrně slušný rozdíl oproti původnímu složení nejen knedlíků. Pečivo se přece používá i jako hlavní součást nádivek, dokonce se přidává do jitrnic a prejtu atd. Prostoru pro změnu je tedy dost. I tak je však důležité říci, že velmi častá konzumace tučných mas, jitrnic apod. nemůže být považována za zdraví prospěšnou jen proto, že recepturu trochu ozdravíme. To jen abychom se špatně nepochopili. 🙂

Tmavý chléb vyrobený z celozrnné pšeničné mouky, díky které má nadýchanou porézní střídu, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost (celokvě obsahuje 80% celozrnné mouky). Obohacený záparou (speciální směs máčených a tepelně upravených cereálií a semínek). Z kamenné pece.

Tmavý chléb vyrobený z celozrnné pšeničné mouky, díky které má nadýchanou porézní střídu, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost (celokvě obsahuje 80% celozrnné mouky). Obohacený záparou (speciální směs máčených a tepelně upravených cereálií a semínek). Z kamenné pece.

Další možností, jak správně využít pečivo v období hodů, je ho použít místo klasických příloh. Celozrnný chléb k jitrnici může vypadat úsměvně, ale zamyslíme-li se nad tím, co všechno vláknina dokáže, rozhodně stojí za to to vyzkoušet. Vláknina totiž na sebe v trávicím traktu navazuje cholesterol a snižuje tak jeho vstřebané množství (vláknina se spolu s navázanými látkami nestráví a vyloučí). Pokud někomu poradím, ať si k takovému jídlu přidá ještě trochu salátu, vidím, jak na mě hledí s nedůvěrou, protože si představí rajče a okurku. Ale co takový křen s jablkem? Nebo zelí v pikantním nálevu? Ano, i toto jsou saláty a zdroje velmi cenných látek.

Studená pečená masa jsou s pečivem spojována už tradičněji. Využijte tento prostor a vyberte pro sebe a svou rodinu lepší volbu než obligátní pšenično-žitný chléb. Budete překvapeni, jak chutné a neobvyklé pokrmy lze připravit.

Dokrupava.cz_Blanka ProchazkovaBc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>