Každý, kdo má děti, ví, jaké to je, když dítě dostane hlad. Podrážděnost, plačtivost nebo rovnou jekot, mrzutost, ospalost, nervozita, vztek… to všechno mohou být důsledky snížené glykémie, jedné z příčin hladu. Pokud se hlad dostaví uprostřed výletu, je potřeba jej co nejlépe utišit. Ideální ovšem je, když k velkému, často říkáme „vlčímu hladu“, vůbec nedojde.

Možná víte, že pocit hladu vzniká v žaludku. Je to velmi složitý děj, kterého se účastní hned několik hormonů a výsledkem je pak snaha organismu něco „ulovit“. Malé děti však spoléhají na své okolí, které o ně pečuje. Proto je na nás, abychom se postarali o správnou svačinu na výlet.

classmates-snack-time-1465989Jak už jsme si řekli v minulém povídání o svačinách na výletech, není svačina jako svačina. Ta pro děti je další samostatnou kapitolou. U dětí do pubertálního věku neočekáváme na výletech žádné maximální výkony, jde nám asi především o pohyb na čerstvém vzduchu a o nějaký zážitek. Svačina musí být ale dostatečně sytá, dobře stravitelná, chutná a musí splňovat požadavky na zdravou výživu dětí. Důležitý bude proto obsah minerálů, vitamínů, vlákniny a jednotlivých živin. Mnoho dospělých sáhne na výletě klidně ke sladkostem, limonádám a pochutinám, které ale dětem moc užitku nepřinesou. Není sice nutné se jich úplně zříkat, ale rozhodně nemají nikdy zastupovat normální plnohodnotné jídlo. Například vodová zmrzlina místo svačiny nedodá organismu nic jiného než prázdnou energii z cukru, barviva a aromata.

Kromě uvedených požadavků je na výletě třeba mít svačinu hygienicky zabalenou a připravenou k snědku. Ideální je vybrat jeden nebo i více druhů pečiva – vícezrnného nebo celozrnného, a promyslet, čím jej naplnit, obložit. Pokud máme na výletě velmi malé děti, je lepší sáhnout po bílém pečivu bez semínek a otrub, protože nezatěžuje dětský trávicí trakt velkým množstvím vlákniny. U větších (školních) dětí se již vlákniny v celozrnném pečivu bát nemusíme.

Pečivo doplňujeme vždy zdrojem bílkovin – vejci, sýry a výrobky z nich, občas šunkou nejvyšší kvality. Pro děti jsou zcela nevhodné jakékoliv salámy, paštiky a další velmi tučné, slané a kořeněné výrobky. Pokud vybereme sladké druhy pečiva, jako jsou například croissanty, je vhodné je doplnit například čerstvým sýrem typu žervé, kvalitní zavařeninou atd. Sladké svačiny by ale nikdy neměly být příliš velké a určitě se nehodí jako náhrada oběda. Po sladkém jídle sice rychle stoupá hladina krevního cukru, ale také rychle klesá a po několika desítkách minut může následovat hypoglykemie a ještě větší hlad než před jídlem. Zapomenout bychom neměli ani na vizuální stránku svačiny. Zejména u dětí hraje vzhled pokrmu velkou roli v chuti k jídlu a dekorace ze zeleniny a ovoce ve tvaru květin a zvířátek chutnají o hodně lépe než ovadlé plátky rajčat a okurek.

BlankaProchazkova_1

 

 

 

Bc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>