Také máte pocit, že v létě se vám daří jíst a žít zdravěji mnohem lépe a snadněji než v ostatních částech roku? Tedy pokud se o to snažíte, samozřejmě. Jít běhat v půl sedmé ráno za světla a ranní rosy je poněkud jiné než za tmy, chladu a mlhy… Dny jsou delší a pravděpodobnost, že půjdeme do práce i z práce za tmy je u většiny lidí dost malá. Užíváme proto slunce, více se pohybujeme a také zdravěji jíme. Je to přirozené. Potraviny, které většině fruit-bowl-1600023Čechů v jídelníčku chybějí, tzn. zelenina, ovoce (především čerstvé), ryby či lehké pomazánky, k nám nacházejí cestu právě v horkých letních dnech, protože jejich příprava je nenáročná a výsledek je osvěžující. Ideální kombinace na léto, kdy nechceme trávit dlouhé hodiny v kuchyních vařením těžkých knedlíků a omáček. Také z tohoto důvodu stoupá v létě spotřeba pečiva, které v těchto případech hraje důležitou roli – roli přílohy. Bez té je sebechutnější a osvěžující pokrm zkrátka málo vydatný. Pečivo je jako součást letních obědů velmi praktické. Mnozí jeho konzumenti však mají sklon podcenit jeho správný výběr nebo jej využívat příliš často či ve velkém množství. To je také důvod, proč je pečivo v populárních dietních postupech rovnou zakázáno. Přitom to není třeba – stačí jen přemýšlet a vybírat. Tak tedy zpět k letním obědům. Ty by měly být opravdu lehké (lehce stravitelné). V horkém počasí je únava po konzumaci těžkého jídla ještě markantnější než jindy a například při řízení vozidla může být opravdu nebezpečná. Zcela nevhodné jsou tedy smažené pokrmy, zejména masité. Dále je nevhodné pečené tučné maso, smetanové omáčky a typická česká knedlíková jídla. Lepší volbou je jídlo zeleninové, ať již ze syrové, nebo tepelně upravené zeleniny. V tomto případě ale dejte pozor na schopnost některých druhů zeleniny nasakovat tuk doslova jako houba. Například lilek nebo cuketa se mohou stát energetickou bombou, pokud je necháte nasáknout olejem. Rychlým a zdravým obědem jsou také ryby upravené na všechny způsoby (snad jen kromě nakládání a smažení v trojobalu). Pečená, grilovaná, dušená či vařená ryba, ať již mořská, nebo sladkovodní, je skvělá volba s minimálními nároky na čas.

Kaiserka vícezrnná patří mezi vícezrnné pečivo se lněnými a slunečnicovými semínky, pšeničnou trhankou, kukuřičnou krupicí a kořením. S typickou ražbou na povrchu. Posypaná je cereální směsí.

Kaiserka vícezrnná

Také další druhy mas, zejména drůbeží a králičí přinášejí podobná pozitiva. Pečivo coby přílohu volte s ohledem na recepturu i složení hlavního pokrmu. Jakmile tvoří základ jídla zelenina, je vhodné vybírat zejména vícezrnné pečivo (kaiserky, různé bagety a bagetky, chleby). Je-li v pokrmu zelenina zastoupena v menší míře, volte jako přílohu celozrnné pečivo a chléb, abyste tělu zajistili dostatečný přísun vlákniny. Druhy pečiva se snažte střídat, vyhledávat druhy s různými typy posypu atd.

Celozrnné pečivo

Celozrnné pečivo

Rozumná konzumace pečiva (do dvou porcí za den) není u zdravého člověka bez nadváhy problém. Samozřejmě zařazujte do jídelníčku jako přílohy i různé druhy rýže, kvalitní těstoviny či luštěniny a zkuste také zapomenuté potraviny jako ječné kroupy a krupky, pohanku či jáhly. Nebo sáhněte po exotické quinoi či amaranthu. Budete příjemně překvapeni.

Dokrupava.cz_Blanka ProchazkovaBc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>