Jarní únava a s ní větší výskyt chřipkových (ale nejen těch) onemocnění, se dala při letošní vrtkavé zimě celkem očekávat. Obzvláště trpí citliví lidé, kteří v zimě psychicky strádají vlivem krátkých dnů. Zima však vysílila i ty, kteří se nějakou tou sněhovou vločkou nedají rozházet. Už se nemůžeme dočkat, až přijde konečně pár teplých týdnů, budeme odkládat svršky a radovat se ze slunečních paprsků. Už chceme zapomenout na teploměr, kapky do nosu a pastilky na bolavý krk, které nám v chladných dnech velice často zdobí noční stolky. Ale ouha. I jarní počasí je zrádné. Jen co nás trochu ofoukne, ráno znovu srkáme čaj s poznámkou: „zas mě nějak škrábe v krku“. Tak takhle nějak to začíná.

Máte-li navíc imunitu opravdu oslabenou, skutečná angína nebo pořádná chřipka na sebe od prvních příznaků nenechají dlouho čekat. Proto je na čase náš imunitní systém podrobit generálce. A to neplatí jen pro ty, kteří jsou často nemocní. Strava bohatá na látky podporující obranyschopnost odpovídá zásadám zdravé výživy, které platí pro všechny.

Příčina jarní únavy a časté nemocnosti může být totiž i v jídelníčku. Celé zimní období organismus bojuje se změnami teplot, s útoky viróz a nedostatkem světla. V předjaří nastává nejvhodnější doba pro obnovení sil. Ozdravení jídelníčku je krok správným směrem. 

Jarní únavě bychom se měli pokusit předejít tím, že s úpravou životosprávy začneme včas. Základem by měla být změna jídelníčku. Měli bychom upřednostňovat lehkou a pestrou stravu s dostatkem ovoce a zeleniny.

Jarní únavě bychom se měli pokusit předejít tím, že s úpravou životosprávy začneme včas. Základem by měla být změna jídelníčku. Měli bychom upřednostňovat lehkou a pestrou stravu s dostatkem ovoce a zeleniny.

Na prvním místě je vhodné odlehčení jídelníčku. Na několik týdnů zkuste úplně vynechat alkohol a uzeniny a velmi striktně omezte hovězí a vepřové maso, naopak zvyšte příjem ryb. Maso nemusí být na jídelníčku denně, bez problémů ho nahradí mléčné výrobky (zejména zakysané), které neomezujte. Dostatečný příjem vápníku v období s vyšším slunečním svitem zajistí jeho lepší využití díky vitamínu D, který se vytváří v kůži (přiměřeně) vystavené slunci.

Nezapomínejte na dostatečný příjem vlákniny ze zeleniny, luštěnin, celozrnného pečiva a obilovin. Imunitu podpoříte také péčí o zdravou střevní mikroflóru, která potřebuje právě vlákninu a probiotika ze zakysaných mléčných výrobků.

V neposlední řadě je důležitý pravidelný přísun antioxidantů ze zeleniny a ovoce.

Odlehčovací jídelníček pro jarní restart by mohl vypadat například takto:

Snídaně

  • celozrnný chléb, čerstvý nízkotučný sýr, řeřicha, pomeranče
Tmavý chléb vyrobený z celozrnné pšeničné mouky, díky které má nadýchanou porézní střídu, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost (celokvě obsahuje 80% celozrnné mouky). Obohacený záparou (speciální směs máčených a tepelně upravených cereálií a semínek). Z kamenné pece.

Tmavý chléb vyrobený z celozrnné pšeničné mouky, díky které má nadýchanou porézní střídu, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost (celokvě obsahuje 80% celozrnné mouky). Obohacený záparou (speciální směs máčených a tepelně upravených cereálií a semínek). Z kamenné pece.

Dopolední svačina

  • bílý jogurt, jablko

 

Oběd

  • grilované marinované tofu, brambory vařené ve slupce, dušené fazolky

 

Svačina

  • malý řecký salát, celozrnná bagetka
Celozrnná bagetka se záparou: Malá tmavá bagetka vyrobená z celozrnné pšeničné mouky, díky které má nadýchanou střídku, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost (celkově obsahuje 80% celozrnné mouky). Obohacená je záparou (speciální směs máčených a tepeľně upravených cereálií a semínek). Bohatě sypaná slunečnicí, lnem a sezamem.

Celozrnná bagetka se záparou: Malá tmavá bagetka vyrobená z celozrnné pšeničné mouky, díky které má nadýchanou střídku, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost (celkově obsahuje 80% celozrnné mouky). Obohacená je záparou (speciální směs máčených a tepeľně upravených cereálií a semínek). Bohatě sypaná slunečnicí, lnem a sezamem.

Večeře

  • rizoto s plody moře

 

BlankaProchazkova_1Bc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>