…zní to trochu filozoficky, přitom bude řeč o těch „nejobyčejnějších“ bramborách. Pocházejí z peruánských And, kde je už v dávných dobách pěstovali Inkové – byly pro ně stejným darem z nebes jako pro Aztéky kukuřice. Po dobytí incké říše v 16. století doputovaly do Evropy, kde se ale zpočátku netěšily dobré pověsti. Možná proto, že s výjimkou jedlých hlíz je celá rostlina jedovatá. Až kolem roku 1740 docenil jejich možnosti pruský král Fridrich II. Veliký a nařídil je pěstovat ve velkém. Do Čech se dostaly z Braniborska – a jako potravina se tu začaly ve větším pěstovat koncem 18. století. Podle Wikipedie byly brambory do Čech přineseny pruskými vojáky za tzv. bramborové války (1778 až 1779).

V Česku máme brambory rádi a bereme je jako samozřejmý základ spousty tradičních jídel. Jsou totiž neuvěřitelně univerzální.

V Česku máme brambory rádi a bereme je jako samozřejmý základ spousty tradičních jídel. Jsou totiž neuvěřitelně univerzální.

Dnes patří k nejběžnějším surovinám v řadě zemí. Jsou nesmírně rozmanité, nejen co se týče vzhledu, ale i použitím v kuchyni. Salátová „áčka“ se těžko rozvaří, středně pevná „béčka“ s polomoučnou strukturou jsou ideální na přílohy a moučný typ „C“ se hodí na přípravu kaší a bramborových těst.

O bramborách se často říká, že se po nich tloustne – neprávem. Mají zanedbatelné množství tuku a ve 100 g zhruba 280 kJ, což není tak strašné, když to nepřeháníte s množstvím. Kromě toho se pyšní relativně vysokým obsahem vitamínu C, dále obsahují vitamíny B1, B2 a vitamín K.

Podle sezóny v Česku narazíte na brambory rané, nové a pozdní.

Podle sezóny v Česku narazíte na brambory rané, nové a pozdní.

Při nákupu si dejte pozor na brambory nazelenalé, plesnivé nebo naklíčené, trocha hlíny nevadí. Skladujte je v suchu a temnu, nejlépe v chladné místnosti.

Zelené a naklíčené brambory obsahují jedovatý solanin, pryč s nimi. I když solanin obsahují v jisté míře i brambory bez zelených míst, není zdraví nebezpečný. Jeho účinky ještě snížíte, když je budete vařit s kmínem.

Na trhu se pomalu začínají objevovat ty nejchutnější rané brambůrky (poznáte je vždy podle tenké loupající se slupky). Jsou ještě plné vody, mají méně škrobu a tak jsou lépe stravitelné. Nehodí se k delšímu skladování. Při vaření je můžete vkládat do vroucí vody. Vychutnejte si je nejlépe začerstva s kouskem másla a dobrou solí, se zakysanou smetanou ochucenou třeba koprem, nebo s tvarohem.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>