Jídlo je velké téma. Lásku k němu neutajíme. Prozradí ji ostatně kypré křivky, které se stoupající teplotou stále více odhalujeme. O jídle se také všude píše. Stačí se podívat na internet nebo zalistovat v jakémkoliv časopise (nejen) pro ženy. Samozřejmě, jíst musíme všichni a většina z nás to dělá ráda. Ale také většina z nás touží po zdravém, krásném a štíhlém těle. Ideální kombinace k nacházení nekonečného objemu témat, zaručených diet a zakázaných nebo naopak doporučovaných potravin. Ani pečivo a mouka nebyly ušetřeny. Některý mýty mají racionální podklad, jiné pouze překroutí a zkreslí pravdivou informaci a mnohé jsou holé nesmysly.

4294345_Mini_mix_kaiserky_1272_200_mmJaké mýty o pečivu a pšeničné mouce jsou nejčastější?

  • Po pečivu se tloustne.

Tloustne se po nadbytku jakéhokoliv jídla, tedy pokud je energetický příjem vyšší než výdej. Sacharidy, které jsou obsaženy také v pečivu, mají poskytovat 55–70 % energetického příjmu (dle fyzické aktivity). Pokud je to více, ale na úkor tuků a bílkovin, nemusí to vést k nadváze, ovšem ideální stav to samozřejmě také není. Přesnější by byla informace, že nadbytečný příjem cukrů a sacharidů s vysokým glykemickým indexem může vést k obezitě nebo jiným zdravotním problémům. Jinými slovy, tloustne se při hojné konzumaci bílého a sladkého pečiva.

Tmavá vícezrnná kostka s dýňovými semínky uvnitř střídy i na povrchu. Obohacená pšeničnými otrubami.

Tmavá vícezrnná kostka s dýňovými semínky uvnitř střídy i na povrchu. Obohacená pšeničnými otrubami.

  • Pečivo se nemá jíst večer.

Mýtus. Úplné vynechání sacharidů ve večerním jídle je sice efektivní například při hubnutí, ale ani při něm není vhodné. Přičteme-li ještě noční lačnění nebo dokonce to, že mnoho lidí nesnídá, strádá tělo velmi dlouhou dobu bez příjmu hlavního energetického zdroje. Proto je nuceno zpomalovat metabolismus, což v dlouhodobém horizontu vidinu štíhlé postavy spíše oddaluje. Správné je snížení příjmu sacharidů ve večerním jídle a důraz na celkově nízký GI u tohoto jídla. Energie se pak uvolňuje pozvolna mnoho hodin a je lépe využita pro regeneraci organismu a obnovu glykogenu ve svalech a játrech, nikoli tuku v tukové tkáni.

  • Celozrnné pečivo je méně kalorické.

Mýtus. Celozrnný rohlík má stejně kalorií jako jeho bílý kolega (nebo dokonce více). Pravda však je, že pro redukční diety a zdravé stravování je celozrnné pečivo vhodnější, protože obsahuje vlákninu a díky pomalému uvolňování energie nedochází k masivnímu vyplavování inzulínu jako po snězení samotného bílého nebo sladkého pečiva. Inzulín zastavuje pálení tuků jako zdroje energie a jeho nadbytek může způsobit hypoglykemii, nastartovat vlčí hlad a vytvořit tak začarovaný kruh nekonečného přejídání.

Tmavá bageta obsahující 80% celozrnné mouky (mix celozrnné pšeničné a celozrnné žitné mouky). Obohacená záparou (speciální směs máčených a tepelně upravených cereálií a semínek), která jí dodává báječnou chuť a vláčnost. Bohatě sypaná směsí ovsených vloček, sezamových alněných semínek.

Tmavá bageta obsahující 80% celozrnné mouky (mix celozrnné pšeničné a celozrnné žitné mouky). Obohacená záparou (speciální směs máčených a tepelně upravených cereálií a semínek), která jí dodává báječnou chuť a vláčnost. Bohatě sypaná směsí ovsených vloček, sezamových alněných semínek.

  • Bezlepková strava je zdravější.

Mýtus. I na našem blogu bylo na toto téma napsáno již mnohé. Ale ve zkratce zopakujme: Lepek škodí pouze celiakům, lidem s potravinovou alergií na lepek nebo pšenici a všem, kteří ho jedí tolik, že vytlačí z jídelníčku jiné, užitečné a důležité živiny. Tedy pokud v jídelníčku skutečně převažují těstoviny, knedlíky, chléb a rohlíky a chybí tam zelenina, ovoce, luštěniny atd., je to špatně. Ale lepek sám o sobě za to nemůže.

  • Celozrnné pečivo není celozrnné, ale pouze obarvené.

Nesmysl. Ovšem, jak se to vezme. Pokud je v obchodě jako celozrnné pečivo označeno opravdu celozrnné pečivo, nikoli vícezrnné, grahamové atd., musí obsahovat alespoň 80 % celozrnných muk. V takovém případě jej není třeba obarvovat, samo o sobě má tmavší barvu a rozhodně jinou strukturu (tužší, hutnější).

Dokrupava.cz_Blanka ProchazkovaBc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>