Detoxikace. Pojem, který se v posledních letech skloňuje ve všech pádech a je stálicí na titulních stránkách magazínů o zdraví. Je ale ona „detoxikace“ opravdu tak zásadním a důležitým krokem k upevnění našeho zdraví? Potřebujeme ji? A pokud ano, jak to poznáme? Možná vás tyto otázky také napadají. Tuším to, neboť v nutriční poradně se právě nyní, na detoxikaci ptá velká část klientů.

Detoxikovat organismus můžete různými nápoji i cvičením, ale samozřejmě nejúčinnější to bude tehdy, pokud změnítě jídelníček a tělu tak poskytnete dostatek času i prostoru na to, aby se dokonale pročistilo.

Detoxikovat organismus můžete různými nápoji i cvičením, ale samozřejmě nejúčinnější to bude tehdy, pokud změnítě jídelníček a tělu tak poskytnete dostatek času i prostoru na to, aby se dokonale pročistilo.

Detoxikace, tedy zbavení se toxinů, je úkol, který v lidském těle zastávají především játra. Pokud jsou zdravá, jsou velmi výkonnou detoxikační mašinou. K játrům proudí krev od trávicího traktu, která obsahuje látky přijaté s jídlem, ale také léky, alkohol, konzervanty, barviva atd. Nejen tyto látky, ale také látky organismu vlastní, které vznikají jako (nežádoucí) vedlejší produkty metabolismu, dokážou játra odstranit. Rozpustí je ve vodě, která se vyloučí s močí, nebo je dlouhodobě uskladní. Objem škodlivin, které dokážou zdravá játra zneškodnit, je opravdu úctyhodný. Některé látky, například paracetamol (i jiné léky) nebo alkohol, dokážou jaterní buňky na nějaký čas paralyzovat a detoxikační funkci jater ohrozit. Nedojde-li však k vážnému poškození tkáně, vrátí se plná funkčnost jater opět do normálu. Pokud se toto poškozování opakuje často, ztrácejí játra svou (nejen) detoxikační funkci. Příznaky chronického poškození jater se mohou dlouho skrývat za různými potížemi, od bolestí hlavy, nespavosti, nechuti k jídlu až po hubnutí nebo vznik vředů v trávicím traktu. Pozoruje-li někdo tyto problémy, je vhodné nechat si vyšetřit hladinu jaterních enzymů a bilirubinu. U nich se s jistotou prokáže, zda jsou játra zdravá, nebo ne.

Pokud jsou v pořádku játra, dá se vlastně říct, že je o detoxikaci postaráno. Při normálním způsobu života, bez častých jídelních nebo alkoholických excesů, zvládá naše tělo odbourávat škodliviny samo. Že se vám na tom něco nezdá? Opravdu není třeba tělu s detoxikací trochu pomoci? Dobře, tak tedy ne přímo s detoxikací, ale určitě můžeme svému zdraví prospět tím, že místo zatěžujících látek, kterých se pak musíme složitě zbavovat, zařadíme prospěšné a často deficitní látky. Určitě pookřejeme. Výsledkem je pocit osvěžení, očištění a odlehčení těla, které bývá na jaře často velmi unavené a oslabené.

fruit-1095331_1920První doporučovanou změnou je zařazení 400–500 g zeleniny a ovoce do jídelníčku každý den. Preferujeme zeleninu před ovocem a syrovou podobu před tepelně upravenou. Dávka má být rozprostřena rovnoměrně do všech denních jídel, ideálně 100 g ke každému jídlu. Tato prostá rada způsobí velké změny. Většina lidí zhubne, protože energeticky chudá zelenina a ovoce vytlačí výživnější potraviny. Zlepší se trávení, zmizí nadýmání, zácpa a pálení žáhy.

Dalším požadavkem je omezení příjmu alkoholu nebo jeho dočasné vynechání – tento krok je vhodný zejména pro lidi, kteří si alkohol dopřávají rádi a často.

Celozrnná bagetka se záparou: Malá tmavá bagetka vyrobená z celozrnné pšeničné mouky, díky které má nadýchanou střídku, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost (celkově obsahuje 80% celozrnné mouky). Obohacená je záparou (speciální směs máčených a tepeľně upravených cereálií a semínek). Bohatě sypaná slunečnicí, lnem a sezamem.

Celozrnná bagetka se záparou je vyrobená z celozrnné pšeničné mouky, díky které má nadýchanou střídku, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost (celkově obsahuje 80% celozrnné mouky). Obohacená je záparou (speciální směs máčených a tepeľně upravených cereálií a semínek). Bohatě sypaná slunečnicí, lnem a sezamem.

Maso by se pro odlehčení jídelníčku mělo zařazovat cca 2krát týdně + 2krát týdně ryba.

Někdy se setkávám s tím, že jsou přílohy a pečivo na čas z jídelníčku úplně vyloučeny. To je zbytečně drastické. Přílohy a pečivo jsou povoleny, pouze se vybírají ty nejkvalitnější s nízkým glykemickým indexem (o GI jsem podrobně psala tady). Tj. rýže basmati nebo celozrnná, brambory typu A vařené ve slupce, celozrnné těstoviny vařené na skus a celozrnný chléb nebo pečivo. Své místo má i vícezrnné pečivo, a to zejména jako příloha k zeleninovým salátům, kde je již příjem vlákniny dostatečně vysoký. Velikost porcí pečiva a příloh je možné lehce snížit. Pokud si však vezmete k srdci první doporučení týkající se zeleniny a ovoce, bude váš příjem příloh nižší, aniž byste se o to nějak zvlášť snažili. Jednoduše se toho do vás tolik nevejde.

PS: Zmáhá vás únava? Máte nafouklé břicho nebo tělo celkově začíná stávkovat? Pak je ten správný čas nasadit odlehčovací jídelníček. Ten speciální – pro jarní restart jsem představila na našem blogu tady.

 

Dokrupava.cz_Blanka ProchazkovaBc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>