O výběru pečiva k různým typům jídel jsme již na našem blogu psali, zatím jsme však neprobírali výběr pečiva pro různé strávníky a různé příležitosti. Jak vybírat, abychom si domů v nákupní tašce přinesli to, co nám bude chutnat, prospěje našemu zdraví a potěší celou rodinu?

Pečivo, které nakupujeme pro každodenní konzumaci, bývá často podceňováno. Přitom ale mnohdy tvoří velmi podstatnou část jídelníčku, a i když se nám zdá, že jde „jen o pečivo“, vyplatí se nad jeho výběrem zamyslet. V potravinách, které jíme denně, můžeme totiž přijmout podstatnou část cenných a potřebných živin, vitamínů, minerálů a vlákniny. Musí však jít o kvalitní potraviny, ve kterých se tyto látky budou nacházet v potřebném množství. Lidé z vyspělých zemí trpí chorobami z nadbytečného příjmu energie, navíc jim chybí některé živiny. Důvodem je právě špatný výběr potravin, které tvoří jádro jídelníčku. Ten je typický přebytkem rafinovaného cukru, bílé mouky a nezdravých tuků – téměř prázdnými zdroji energie.

Pečivo denní potřeby vybírejte podle tří kritérií:

  • kdo jej bude jíst,
  • v jakou denní dobu
  • a co dalšího s ním bude na talíři.
Celozrnná bagetka se záparou je vyrobená z celozrnné pšeničné a celozrnné žitné mouky. Sypananá je křupavými semínky slunečnice, lnu a sezamu. Díky zápaře (směsi máčených semínek a cereálií) získává pečivo jedinečnou chuť a vydrží déle měkké a vláčné. Zápara navíc dodává do pečiva vlákninu.

Celozrnná bagetka se záparou je vyrobená z celozrnné pšeničné a celozrnné žitné mouky. Sypananá je křupavými semínky slunečnice, lnu a sezamu. Díky zápaře (směsi máčených semínek a cereálií) získává pečivo jedinečnou chuť a vydrží déle měkké a vláčné. Zápara navíc dodává do pečiva vlákninu.

Nad prvním kritériem je třeba se zamyslet především u dětí – u velmi malých dětí dávejme pozor na nadbytečný příjem vlákniny (tj. celozrnného pečiva), neboť dětský trávicí trakt neumí vlákninu zpracovat tak dobře jako ten dospělý. U všech dětí (a nejen u nich) pak dávejme pozor na příjem cukru ve sladkém pečivu. Jak všichni víme, děti mají tendenci tíhnout ke sladkým pokrmům. Dětem proto raději vybírejte pečivo vícezrnné, malým dětem do tří let bílé, dětem starším šesti let již můžete nabídnout i celozrnné pečivo. Neznamená to ale, že by batole nemohlo celozrnné pečivo vůbec ochutnat – to samozřejmě může. Potřebujete-li pečivo dětem něčím zatraktivnit, je zde velký prostor pro různé náplně. Na tomto blogu najdete mnoho zajímavých a netradičních receptů. Doma připravená cereální kaiserka (vícezrnná) s lákavou, nevšední, a přitom zdravou náplní je určitě lepší než koupená plněná bageta nebo sendvič. Pozornost si zaslouží i těhotné a kojící ženy, které mají větší nároky nejen na příjem energie, ale je pro ně důležitá i vláknina, dostatek hořčíku, zinku, vitamínů skupiny B a vápníku. Proto i pro těhotné a kojící ženy mají hrát prim celozrnné a vícezrnné druhy pečiva. U seniorů se zaměřte na jejich energetický výdej a zdravotní stav. Ve vyšším věku ne vždy platí všechny zásady zdravé výživy a naopak některé potraviny, které jsou pro mladého zdravého člověka pouze nevhodné, mohou být pro seniora s diabetem druhého typu zdraví nebezpečné. To je ale na samostatnou kapitolu, o tom někdy příště.

LL_donuty3Příležitost a denní doba, kdy bude pečivo konzumováno, jsou další kritéria, která zohledněte při jeho nákupu. Ke snídani i dopolední svačině si můžete kromě celozrnného pečiva, které byste měli preferovat, občas dopřát i sladké druhy pečiva (i tak je ale nejezte jako jedinou součást pokrmu). V poledne se již pečivo s vyšším obsahem cukru nedoporučuje, stejně tak odpoledne a večer. Pokud se ovšem stane, že si takové pečivo dáte, například proto, že ho dostanete na návštěvě nebo jsou třeba Vánoce, netrapte se a bez výčitek si kousek vezměte. Opravdu totiž neexistuje nezdravá potravina. Existují pouze nezdravé jídelníčky, ve kterých převažují ty potraviny, které jsou za nezdravé považovány. Proto když si chcete dopřát na svátky sváteční dobroty, udělejte to, vždyť svátek není každý den. Myslete však na to, že sladkosti a tučné potraviny nesmí ani o Vánocích vytlačit ovoce a zeleninu. Jejich příjem musí být zachován – zhruba 500 g za den (zeleniny více, ovoce méně) zajistí mimo jiné i to, že se dopady svátečního hřešení neodrazí tolik na vaší váze a vy budete mít i po Novém roce čisté svědomí a budete se cítit zdraví a fit.

BlankaProchazkova_1

Bc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>