Také se vám zdá, že letní grilování, trend posledních let, není na rozdíl od jiných módních vln na ústupu? Čím to je? Vzpomeňme si na první venkovní grily (které mnozí bohužel stále používají), na nichž se maso opékalo přímo nad ohněm, ve kterém hořel tuk kapající z jídla. Jedna porce takto upraveného masa přitom může obsahovat obrovské množství karcinogenních i jinak zdraví škodlivých látek. backyard-grilling-1319514_1Tak, jak se zlepšuje veřejné povědomí o zdravé přípravě jídla, stoupá i poptávka po zdravých grilech a po zdravých způsobech přípravy (nejen) masa. Dbáme na to, aby tuk z masa neodkapával na žhavé uhlíky, případně aby se maso vůbec nepřipravovalo v kouři. V této souvislosti jsme si začali také klást otázku, jakou zdravou přílohu ke grilovanému masu zvolit.

chleb_grill

Dříve nejběžnější pšenično-žitný chléb je pomalu vytlačován různými druhy nejčastěji vícezrnných baget, bulek a speciálních chlebů. Stále častěji nahrazujeme bílé pečivo jiným v dobré víře, že je zdravější. A ve většině případů tomu tak skutečně je. Kvalita „tmavých“ druhů pečiva se sice diametrálně liší, ale argument, že nemá smysl jíst tmavé pečivo, protože je to jen obarvené bílé pečivo, už nyní moc neobstojí. Tím, jak se zvyšuje zájem o zdravé stravování, zvyšuje se i informovanost. Do povědomí lidí se pomalu dostal fakt, že opravdu kvalitní potraviny nemůžou být opravdu hodně levné. Toto všechno přimělo spoustu rodin přehodnotit svůj jídelníček, ten grilovací nevyjímaje.

Celozrnná bagetka se záparou: Malá tmavá bagetka vyrobená z celozrnné pšeničné mouky, díky které má nadýchanou střídku, a z celozrnné žitné mouky, které vděčí za vláčnost (celkově obsahuje 80% celozrnné mouky). Obohacená je záparou (speciální směs máčených a tepeľně upravených cereálií a semínek). Bohatě sypaná slunečnicí, lnem a sezamem.

Celozrnná bagetka se záparou.

A tak se ke zdravě opečenému masu jí už téměř běžně čerstvý zeleninový salát, griluje se i zelenina a přikusuje vícezrnné nebo celozrnné pečivo. Nakonec tedy není vůbec snadné říci, zda je letní grilování spíše zdraví prospěšné, nebo spíše naopak. Ale zkuste se zeptat takto: Na ohni opečený kus naloženého přesoleného bůčku, hořčice, kus chleba, a to celé řádně zapít pivem? Nebo losos s čerstvými bylinkami opečený na kontaktním grilu s celozrnnou bagetou, salátem a dvěma deci vína? Myslím, že správnou odpověď znáte všichni a pokud ne, zkuste si zítra na zahradě připravit obě varianty. Už jen váš stav po jídle vás nenechá na pochybách. Dobrou chuť.

Dokrupava.cz_Blanka Prochazkova

Bc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>