Fazole jsou královnou luštěnin – a to bez nadsázky. Jsou zdrojem kvalitních rostlinných bílkovin, minerálů a stopových prvků. Obsahují množství vlákniny, pomáhají snižovat hladinu cukrů v krvi i tlak, posilují funkci střev, čistí a tím chrání naše srdce a cévy. V čínské medicíně se používají k léčení obezity.

Konzumace fazolí a obecně luštěnin je rozšířena napříč kontinenty – od Jižní Ameriky přes Evropu až po indický subkontinent – všude narazíte na jídla připravená z fazolí. Polévky, guláše, kaše nebo saláty, hlavní přísada do kari – všude tam hrají fazole hlavní roli.

bean-1511858Jedním z možných důvodů, proč si Češi luštěniny masově neoblíbili, je ten, že je jedí v nesprávných kombinacích – čočka s párkem, fazole s uzeným – luštěniny ve spojení se živočišnou bílkovinou opravdu způsobují mnoha lidem trávicí potíže.

Naproti tomu ve spojení s obilovinou nebo zeleninou vzniká jídlo, které dokáže nahradit maso. Jak teda uvařit fazole tak, aby byly dobře stravitelné? Pořádně je omyjte a promněte rukama. Namáčejte 8–12 hodin, v průběhu namáčení vyměňte vodu. Vodu, ve které se namáčely, vylijte a na vaření použijte čerstvou. Ideální je na vaření použít tlakový hrnec. Vařte 10–15 minut bez pokličky, přidejte koření proti nadýmání, třeba majoránku, saturejku nebo kmín. Nesolte. Natlakujte a vařte podle velikosti a stáří fazolí 30–60 minut. Takhle připravené luštěniny můžete přidat do zeleninových polévek nebo salátů či z nich udělat vegetariánský „guláš“.

green-bean-1443290Zelené fazolkové lusky jsou nedozrálé fazole, které se jedí i s „obalem“. Ještě ne luštěnina, spíš zelenina. V našich končinách je stihl osud špenátu – generace odchovaná školní jídelnou se na ně nemůže ani podívat. Akceptuje je možná tak svázané tučnou slaninou jako přílohu ke steaku. Přitom mají schopnost odvodnit organismus, regulují srdeční činnost i krevní oběh a jsou vhodným doplňkem stravy při ledvinových onemocněních a revmatismu. Nejlepší jsou čerstvé – lusk při ohnutí musí „prasknout“. Mně nejvíc chutnají lehounce povařené jako součást salátů. Dají se ale i grilovat, zapékat a smažit – stačí se jenom zbavit strachu, který ve vás vypěstovala školní jídelna.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>