chiafron-799464Chia semínka bývají označována jako superpotravina a aktuálně jsou dokonce módním trendem. Díky svým nutričním vlastnostem si to ale právem zaslouží. Mají vysoký obsah esenciálních (nenahraditelných) omega-3 mastných kyselin. Tyto kyseliny jsou typicky obsažené v rybím tuku, v rostlinných zdrojích se nacházejí zřídka nebo málo. Proto jsou často deficitní i v jídelníčku lidí, kteří běžně přijímají velké množství rostlinných olejů a obecně zdravé rostlinné stravy. Jiné olejniny (sezam, mák…) jsou zdrojem spíše omega-6 mastných kyselin, které jsou sice také užitečné, nicméně jich většinou bývá v jídelníčku dostatek. Chia semínka mají také vysoký obsah vlákniny.

Chia semínka jsou velmi malá, velkou poměrnou část jejich objemu tedy tvoří slupka. Slupky semen obecně jsou tvořeny především celulózou, tzn. nerozpustnou vlákninou, která dokáže mechanicky dráždit střevo a tím podporovat jeho pohyb – peristaltiku. Obsahují však i značné množství rozpustné vlákniny, která na sebe dovede navázat velké množství vody. Díky tomu dokážou semínka při smíchání s vodou vytvořit gel a zvětšit svůj objem až dvanáctkrát. Často je využívají například běžci, kteří si tímto způsobem zlepšují hydrataci organismu při běžeckých trénincích a závodech,“ popisuje benefity chia semínek nutriční terapeutka Dokřupava.cz Blanka Procházková.

Význam vlákniny v našem jídelníčku popsala Blanka také ve svém dřívějším článku. Mimo jiné se v něm věnuje i tématu vlákniny a jeho spojení s hladinou cholesterolu. Přečíst si ho můžete zde: http://dokrupava.cz/co-dokaze-vlaknina-v-pecivu/

Chia semínka obsahují vlákninu, která zpomaluje a reguluje (činí rovnoměrným) vzestup hladiny krevního cukru po konzumaci jídla s jejím významným obsahem. Proto se chia semínka hodí do jídelníčku diabetiků (v rámci diety naordinované lékařem), osob s obezitou a vůbec jako prevence těchto a dalších chorob. Na druhou stranu je třeba tento jev brát v potaz právě při sportu, kdy gel z chia semínek v žaludku může při potřebě rychlého doplnění cukru jeho vstřebání zabránit,“ upozorňuje nutriční terapeutka.

Pokud si chcete rozšířit své obzory a dozvědět se o fungování svého těla více, určitě si přečtěte další zajímavý článek, který pojednává o problematice glykemického indexu a jeho roli ve stravování. Blanka vše jednoduše vysvětlila v předchozím článku a mnohým z nás poodhalila to „tajemství úspěchu“ v redukci váhy. Celý článek je zde: http://dokrupava.cz/glykemicky-index-co-to-je-a-ktere-potraviny-konzumovat-kdyz-chceme-zhubnout/

Chia_razenka_1Chia semínka mají také vysoký obsah vitamínů a antioxidantů, zejména vitamínů C, E a kyseliny skořicové. Tyto silné antioxidanty dokážou neutralizovat volné radikály vznikající v těle působením smogu, stresu, kouření, nadměrné zátěže atd.

Patříte-li mezi ty, kteří byli doposud k „ultra zdravým“ potravinám lehce skeptičtí, zařaďte do svého jídelníčku benefity chia semínek prostřednictvím nové chia raženky. Zakoupíte ji v supermarketech Albert za běžnou prodejní cenu 6,50 Kč za kus.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>