decorative-cabbages-1317544-1600x1200Bez ohledu na to, zda je zelí bílé, nebo červené, lze jej konzumovat za syrova, tepelně upravené i kvašené – a vždy bude našemu zdraví prospěšné. Nejvíc právě ve formě kvašené – díky aktivitě bakterií mléčného kvašení se v něm zvyšuje obsah vitamínu C, je bohaté na vitamín K, který napomáhá hojení ran a zlepšuje srážlivost krve. Šťáva
z kysaného zelí působí blahodárně na sliznici střev, stimuluje peristaltiku a napomáhá vylučování toxinů z těla. Má pozitivní účinky na žlučník i játra – konzumované pravidelně a za syrova působí jako „všelék“, navíc na našem území velmi tradiční a široce dostupný. Nemusíte zrovna našlapat sud, stačí malý hrnec na kvašení na lince a můžete kvasit celou zimu – zkoušet různá koření: křen, kopr, bobkový list –, a když dodržíte zásadu jíst ho pravidelně menší množství, je pravděpodobné, že se vám vyhnou virózy.

raw-vegan-fermented-cabbage-sauerkraut-632x420Tepelně upravené ztrácí část prospěšných látek, je ale oblíbenou českou přílohou k těžkým masům nebo poslouží jako základ na přípravu segedínského guláše či mé oblíbené slovenské vánoční zelňačky. Já dělávám dušené zelí k masu ze syrové hlávky – k bílému trochu vinného octa a kmín, červené snese balzamikový ocet nebo červené víno i výraznější koření – skořici a hvězdičku badyánu. Zelí ničím nezahušťuju a nedusím ho do „hadrovité“ konzistence – pomůže tak odlehčit nedělní pečeni.

A za syrova? Do salátu! K pečeným křídlům proslulý salát „koleso“. Coleslaw z bílého zelí, mrkve a majonézové zálivky. Červené pak jako základ hanáckého salátu nebo s ořechy… Syrové zelí do salátu vždy krájejte nebo strouhejte najemno, prosolte, pořádně silou promačkejte a nechte chvíli odstát – pustí šťávu a zkřehne. Šťávu slijte, doplňte vybranou zálivkou a nechte dobře uležet. Uvidíte, že bude chutnat všem.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>