bread_pecivoAbychom si dokázali odpovědět na tuto otázku, je třeba ve zkratce shrnout, co vlastně většinou běžné pečivo obsahuje. Jsou to ponejvíce sacharidy. Mezi jejich zdroje patří hlavně mouka, nejčastěji pšeničná a žitná, cukr – rafinovaný řepný nebo třeba ovocný z různých náplní, a také vláknina pocházející z mouky (především celozrnné), ale i z celých semínek olejnin a obilovin. Dále je pečivo celkem významným zdrojem bílkovin, a to především těch rostlinných. Rostlinné bílkoviny mají jednu nevýhodu – nedokážeme je příliš efektivně využít (nejsme rostliny), proto jich velkou část spálíme jako zdroj energie a nespalitelné části vyloučíme s močí. Živočišné bílkoviny můžeme předpokládat pouze u pečiva, v jehož receptuře je mléko, vejce a výrobky z nich. U některých speciálních druhů pečiva i maso.

Existují různé skupiny onemocnění, u kterých je třeba mít se při nákupu a spotřebě pečiva na pozoru. Jmenujme si nejčastější tři:

Onemocnění ledvin, ledvinná insuficience

flour-13199931

Ledviny jsou párový orgán, jehož hlavním úkolem je vylučování nadbytečných nebo škodlivých látek, ale podílí se i na mnoha dalších důležitých procesech. Ledviny mají obrovskou funkční rezervu. Pokud nefungují správně, na zdraví člověka se to začne projevovat až tehdy, kdy jejich výkonnost poklesne pod 50 %. Jakmile se však toto stane, je zaděláno na problém. Pokud ledviny nestíhají „čistit“ krev, začnou se v nich a v celém těle hromadit odpadní látky. Mezi ně patří i látky dusíkaté, které jsou odpadem po metabolismu bílkovin, především těch rostlinných „neplnohodnotných“. Pro pacienty s tímto problémem je tedy velice důležité hlídat si takový příjem bílkovin, který pouze nezbytně nutně potřebují pro svůj život. Navíc musí jít o co nejkvalitnější bílkoviny, tedy co nejpodobnější referenční bílkovině lidského těla. To jsou samozřejmě bílkoviny živočišné. V dietě je zakázán příjem jakýchkoliv obilovin (tj. také pečiva) a luštěnin. Z příloh jsou povoleny pouze brambory a rýže.

Celiakie a alergie na pšenici (případně jinou obilovinu)

Celiakie je onemocnění, které při konzumaci lepku vyvolává autoimunitní reakci, při které je ničena sliznice tenkého střeva. To má následně horší trávicí, ale především vstřebávací kapacitu a kromě trávicích obtíží vznikají i mnohé další zdravotní komplikace. Alergie na lepek nebo na jinou bílkovinu z obilovin je méně závažný stav – při střetu tkáně s alergenem dojde k reakci, jen výjimečně však k hmatatelnému poškození střeva či jiné části trávicí trubice. Nicméně dietní opatření jsou v obou případech neúprosná. Zde je stále nejúčinnějším lékem úplné vynechání zdrojů potíží – u celiakie lepku, u alergie je nutné vyhledání konkrétní látky, ale lepek to může být také. Doživotně je potřeba dodržovat bezlepkovou dietu, tzn. nahradit všechny druhy obilovin obsahujících lepek něčím jiným.
U celiaků může (dle stupně poškození střeva) dojít k úplnému uzdravení už za několik týdnů či měsíců, ovšem dieta bez lepku je nutná doživotně, protože i malé množství lepku střevo opět poškodí. Alergici nemají situaci zdaleka tak dramatickou – po požití lepku je jim sice špatně, nicméně jakmile tento stav odezní (v řádu hodin), nezůstává vážnější problém. Opakované požívání alergenů však nelze bez výtek povolit – průjmy a nadýmání mohou poškodit střevní mikroflóru a tím i celkové zdraví.

Diabetes mellitus (DM) neboli úplavice cukrová

blood-glucose-measure-diabetes-check-1195308

Podstatou cukrovky je buď absolutní, nebo relativní (dle druhu onemocnění, ale to je na jiný článek) nedostatek inzulínu. Inzulín potřebujeme mimo jiné k tomu, aby zjednodušeně řečeno „otevíral dvířka buněk, kterými do nich vstupuje cukr – glukóza“. Výsledkem je, že se v krvi hromadí glukóza, protože ji organismus nedokáže správně zpracovávat. Pacienti s DM jsou odkázáni na dietu s regulovaným příjmem sacharidů a nejvíc jsou z jídelníčku vytěsněny sacharidy s vysokým glykemickým indexem. Tj. cukry, bílá mouka + další sacharidové potraviny. Zde z jídelníčku vylučujeme housky, rohlíky, bagety, slazené pečivo a další. Naopak je v povoleném množství nahrazujeme celozrnným pečivem, případně chlebem nebo úplně jinými zdroji sacharidů.

Dokrupava.cz_Blanka ProchazkovaBc. Blanka Procházková, registrovaná nutriční terapeutka

PS: všechny „Rady nutriční specialistky“ najdete v stejnojmenné samostatné rubrice na jednom místě:-)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Diskuze

Váš e-mail se nezobrazí.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>